"Look at that!"... - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Marloes Daan - WaarBenJij.nu "Look at that!"... - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Marloes Daan - WaarBenJij.nu

"Look at that!"...

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

06 Augustus 2013 | Zuid-Afrika, Johannesburg

... was de slogan van deze reis. Vooral bij Tibor was deze leus meerdere keren op een dag te horen. Als je dan niet keek, nou dan kreeg je even een standje van teacher Tibor. :)

Maar laten we even teruggaan naar het begin. Laten we met de trein naar Schiphol gaan, ja goed idee dan hebben we geen Suriname perikelen meer in het verkeer. Helaas viel het goede idee al op station Muziekwijk in duigen. Het is even schrikken als de borden blauw oplichten en 50 minuten vertraging aangeven.
Een kwartier later is daar het verlossende woord, er was een stroomstoring geweest waardoor de borden verkeerde info doorgaven.

Maargoed, we kwamen dus ruim op tijd. De vlucht verliep soepel (wat wil je dan als je 3 stoelen voor jezelf hebt). Eenmaal op Dubai aangekomen begon het lange wachten. Alle lekkere ligstoelen waren bezet, dus dan maar half zittend, half liggend op je tas wat doezelen.
De vlucht naar Jo-burg was minder plezierig. weinig ruimte en veel turbulentie. Ach, je moet er wat voorover hebben om terug te kunnen naar het mooie Afrika.

Of we gelijk bij aankomst een Soweto tour willen doen? Ja natuurlijk! Houdt ons wakker en we zien gelijk wat van Johannesburg. Wat heb ik allemaal gezien, vraag je je af? Ik zal het kort houden:
- Het Hector Peterson museum (13-jarige jongen, vermoord door de politie tijdens de vredige studentendemonstratie)
- Het grootste ziekenhuis van Afrika (... Km lang)
- Het huis van Mandela (helaas was hij nog niet thuis toen)
- Het huis van Tutu (ook niet thuis)
- De grens van arm en rijk (indrukwekkend, is echt letterlijk de ene en andere kant van de straat!)

Tijdens het diner die avond ontmoetten we de rest van de groep. Deze bestaat uit 3 Nederlanders, 3 Belgen, 1 Canadees die eigenlijk uit Bulgarije komt, 2 Schotten, 1 Deense en een Amerikaan. Een mooi gemixt groepje dus, en óh zo gezellig!

Het is half 6 en Bucks, de tour guide, staat al zeker 5 minuten op mijn deur te kloppen. Eindelijk wordt ik wakker en na een snel ontbijtje gaan wij met de (omgebouwde) vrachtwagen op weg naar het Kruger National Park.
Hierbij wil ik de uitvinder van de "wagenziekte pil" nogmaals hartelijk danken, hij was echt een lifesaver deze reis :).

De laatste ""PeePee stop" van die dag was bij een geweldig uitzichtpunt. Via allerlei mooie rotsformaties klim je hierheen, maar de view is dit zeker waard geweest. Grappig detail is dat Marloes S hier 9 jaar geleden precies dezelfde foto heeft gemaakt als mij.

's avonds doen we een night safari. Alles wat we spotten zijn een aantal oplichtende ogen in het licht van de spotlight. Totdat er plots twee zebra's op 2 meter afstand het zandpad op rennen. De eerste dieren in 'het wild' zijn gespot.

Op ochtend van dag 4 doen we, uiteraard weer bij zonsopkomst (5.30), een 'hiking safari'. Eigenlijk dus gewoon een wandeling door het reservaat. Het verschil met een wandeling in NL is dat je hier oog in oog kan komen te staan met een leeuw of een witte neushoorn.. Ik moet zeggen, dat voegt toch wel wat spanning en sensatie toe aan je wandeling.
We zien erg veel verse sporen van Olifanten en Impala's. We volgen de sporen en niet veel later is daar de kudde Olifanten in de verte. Veel dichterbij kunnen en mogen we niet komen, ze hebben ons waarschijnlijk toch al geroken/gevoeld en we willen ze niet uit hun balans halen.

Bij terugkomst in het kamp zit de veranda van Maria en mijn hutje vol met apen. Gelukkig zat er wel een mooie houten deur in de tent. Na een snelle opfrisser was er tijd voor, opnieuw, een heerlijke brunch van Bucks. Elke dag overtreft hij zijn eigen kookkunsten weer. Denk je dat het niet meer beter kan, is het de volgende dag nóg lekkerder.

Laat in de middag rijden we het Kruger Park binnen. Zo vlak voor zonsondergang worden de dieren weer wat actiever, dus op weg naar onze kampeerplek zien we o.a. veel Impala's, giraffen, wildebeast en Olifanten.
Grappig om te zien hoe het voor sommigen van de groep zo lastig is om een tent op te zetten. Zeker als je weet dat het alleen een binnentent is die je met haakjes aan de stokken vast klikt. Simpeler kan niet, zou je denken.
Het dak, de ramen en de deur laten we opgerold, zodat er alleen muggengaas zit. Dit op aanraden van Bucks, op die manier kun je de dieren beter horen 's nachts. Helaas barst de hemel een halfuur later van het ene op het andere moment open. Ik heb het nog nooit zó hard zien regenen, en dan heb ik het nog niet eens over de onweer.
Alle tenten zijn van binnen net zo nat als de rest van de wereld buiten de tent. Muggengaas houdt alleen beestjes buiten, dat blijkt maar weer. Ik heb dan ook uitermate goed geslapen in een zeiknatte tent en slaapzak.... :(.

De gehele dag staat in het teken van rondrijden en dieren spotten in het Kruger. Tot aan de lunch zien we alleen dieren die we al als normaal zijn gaan beschouwen. Olifanten, giraffen, impala's, gnoe's en wildebeast worden gespot. Maar ook veel apen en vogels. Vlak voor de lunch rijden we over een brede rivier, en wat drijft daar in het water? Is het drijfhout? Nee! het is een nijlpaard. Even verder zoeken, hij kan toch niet alleen zijn? En ja hoor, daar op de kant staan nog drie van die immense beesten, en ze hebben zelfs een kleintje.

Na de lunch rijden we langzaamaan weer richting het kamp. Waarom staan daar verderop zoveel auto's aan de kant? Dat kan maar één ding betekenen; er zijn katten in de buurt. Gauw stoppen ook wij en gaan met verrekijkers op zoek. En ja hoor, daar verderop, nog net binnen het gezichtsveld liggen twee cheeta's in het gras.
Een mooi einde van deze dag, zeker als je bedenkt dat er maar 220 cheeta's zijn in dit park van 18.989 km².

Na een zeer gezellige avond rond het kampvuur waar de wijn rijkelijk vloeide is het weer tijd om op de keiharde autoband-matjes te gaan slapen. Gelukkig zijn de tenten gedurende de dag redelijk opgedroogd.

Morgen de grens over naar Mozambique.... To be continued... !